بررسی برنامه نویسان و توسعه دهندگان در سال 2015

در مقاله معرفی سایت Stack Overflow (استک اورفلو) سایت پرسش و پاسخ استک اورفلو را برای شما معرفی کرده ایم و امکانات آن را شرح دادیم. سایت Stack Overflow سالانه یک نظر سنجی از کاربران خود جمع آوری کرده و نتایج آن را اعلام میکند. در مقاله  بررسی برنامه نویسان و توسعه دهندگان در سال 2015 توسط سایت Stack Overflow قسمتی از این نتایج را ترجمه شده که در اختیار شما قرار میدهم.

 هر سال سایت Stack Overflow یک بررسی را سالانه اجرا میکنید که طبق این بررسی اعلام کرده است در سال 2015 اکثر توسعه دهندگان بیش از همیشه به بیشتر سوالات پاسخ دادن.

در این بررسی 26086 نفر از 157 کشور جهان در نظرسنجی45 سواله سایت Stack Overflow  شرکت کرده اند. 6800 نفر از آن ها توسعه دهندگان full-stack ، 1900نفر از آن ها توسعه دهندگان موبایل بوده است.

 همچنین سالانه افراد بسیاری از طریق سایت Stack Overflow مشغول به کار میشوند.

Administrator\files\UploadFile\word in survay.png

هدف از این نظر سنجی شناخت و درک بهتر جامعه برنامه نویس و توسعه دهندگان است. در اوایل ماه فوریه آگهی نظرسنجی سایت Stack Overflow در خود سایت و در سایر شبکه های اجتماعی برای دو هفته به اشتراک گذاشته شد.

نتایج این نظر سنجی نمیتواند کاملا صحیح باشد چرا که تحت تاثیر تعصبات برنامه نویسان زبان های مختلف قرار گرفته است. اما با این حال جامع ترین نظر سنجی است که تا کنون انجام شده است.

این نظر سنجی به چند دسته مشخصات برنامه نویسان و توسعه دهندگان، فناوری، کاری و جامعه تقسیم بندی شده است.

مشخصات برنامه نویسان:

بر اساس نظرسنجی ها از 7.2 میلیارد انسان که در کره خاکی زندگی میکنند 32 میلیون از آن ها به صورت ماهانه به سایت Stack Overflow سر میزنند و بیش از 25 میلیون آن ها کاربران دائمی سایت میباشند که به طور میانگین 6 درفعه در ماه به سایت سر میزنند.

بیشترین بازدید این سایت از کشور های لوکزامبورگ، ایسلند و سوئد میباشد.

Administrator\files\UploadFile\stack1.png

متوسط سن افرادی که از این سایت استفاده میکنند بر طبق نظر سنجی ها 28 و 29 سال اعلام شده است. بر اساس این نظرسنجی جوان ترین برنامه نویس ها در کشور هند با میانگین سنی 25سال است که جز کشور های درحال توسعه می باشد.

Administrator\files\UploadFile\stack2.png

نتایج نشان میدهد که در برنامه نویسی نرم افزاری دچار مشکل عدم تعادل جنسیتی هستیم به طور قطع در واقعیت این اختلاف به این شدت نیست. اما شکی نیست در این زمینه باید استقبال بیشتری از زنان برای فعالیت در این حوزه شود. 

 Administrator\files\UploadFile\astack2.png

اکثر کاربران این سایت برنامه نویسانی هستند که تجربه ای بین 2 تا 5 سال دارند. که نشان میدهد که برنامه نویسی به سرعت در حال رشد است. بر اساس نظرسنجی اکثر کابران خانم در سایت تجربه ای کمتر از 2 سال دارند این آمار نشان میدهد خانم ها به این صنعت علاقه مند شدند و ما امیدواریم فعالیت آن ها را در این حوزه بیشتر ببینیم. جالب است بدانید که 15% آن ها زنان سرزمین هند هستند.

Administrator\files\UploadFile\aastack2.png

 Administrator\files\UploadFile\aaastack2.png

چیز دیگری که در این نظر سنجی نظر مرا به خود جلب کرد شرایط آموزشی برنامه نویسان بود شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نزدیک به نیمی از برنامه نویسان  خود آموخته هستند و بدون آنکه آموزگاری داشته باشند به یادگیری زبان های برنامه نویسی پرداخته اند. 48% از شرکت کنندگان هرگز در رشته علوم کامپیوتر تحصیل نکرده اند!

Administrator\files\UploadFile\aaaastack2.png

کاملا مشخص است که برنامه نویسان از روی علاقه به این حرفه رو آورده اند چرا که در نتایج به دست آمده 70% از شرکت کنندگان اظهار داشته اند روزانه بیش از 2 ساعت در هفته برای برنامه نویسی به عنوان سرگرمی و یا کار وقت میگذارند. بر اساس نتایج برنامه نویسان به طور متوسط 7 ساعت در هفته مشغول به کد زنی هستند.

Administrator\files\UploadFile\aaaaastack2.png

برنامه نویسان مانند کارگران علاقه ی زیادی به نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و دیگر نوشیدنی های  کافئینی در روز هستند. جالب است بدانید برنامه نویسان کشورمان ایران در نوشیدن مایعات کافئین دار رتبه 5 (مخصوصا چای) را به خود اختصاص داده اند.

Administrator\files\UploadFile\aaaaaastack2.png

دراین نظر سنجی از شرکت کنندگان پرسیده شده است که تا چه مقدار از شغلشان راضی هستند. 76% ان ها پاسخ داده اند که از شغل خود را دوست دارند و از آن راضی هستند و 34% از آنها اظهار داشته اند عاشق کارشان هستند. و اما برنامه نویسان ایرانی رضایت بیشتری نسبت به دیگر برنامه نویسان در هرجای دنیا را دارندو این جای خوشحالی دارد.

Administrator\files\UploadFile\aaaaaaastack2.png

برای مشاهده جزئیات بیشتر نظر سنجی سایت Stack Overflow به آدرس زیر رجوع کنید.

http://stackoverflow.com/research/developer-survey-2015#work

درباره نویسنده

ساسان سلام زاده هستم متولد 1368، دانشجوی ارشد هوش مصنوعی. برنامه نویس، طراح وب. یکی از رویاهای کودکیم ساخت یک ربات دستیار هست چیزی که بتونه ۹۰٪ کارهای روزانه رو انجام بده، یه استارت هایی در این خصوص زدم...